پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی
139 صفحه
چکیده:
موضوع مسوؤلیت اجتماعی شرکت ها در اقتصاد مدرن و در مباحث مدیریتی، یکی از برجسته ترین مسائلی است که در 20 سال گذشته وجود داشته است . به طوریکه مفهوم مسوؤلیت اجتماعی شرکتها در دهه اخیر به پاردایم غالب و مسلط حوزه اداره شرکتها تبدیل شده است . شرکت های بزرگ و معتبر جهانی مسوؤلیت در برابر اجتماع و محیط اجتماعی را جزیی از استراتژی شرکتی خود می بینند. این مفهوم ، موضوعی است که هم اکنون در کشورهای توسعه یافته و کشورهایی با اقتصاد باز به شدت از سوی تمامی بازیگران چون، حکومتها، شرکتها، جامعه مدنی، سازمان های بین المللی و مراکز علمی دنبال می شود.
در پژوهش حاضر نقش مسوؤلیت اجتماعی شرکتها و تأثیر چهار بعد: اقتصادی، قانونی، اخلاقی و عمومی و ملی مسوؤلیت اجتماعی بر پیشبرد اهداف سازمانی با تمرکز بر سازمان بهزیستی که به صورت تخصصی در ارائه خدمات پیشگیری، اجتماعی و توانبخشی به افراد در معرض آسیب، آسیب دیدگان اجتماعی و معلولین و در راستای توانمندسازی، ارتقای سلامت و کیفیت زندگی آحاد جامعه با توجه ویژه به کودکان، زنان و سالمندان نقشی موثر را در پیشرفت اجتماعی کشور ایفا می کند، با روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی از بین 175 نفر از مدیران و کارکنان معاونت های تخصصی این سازمان با استفاده از ابزار پرسشنامه بررسی می شود .
پردازش حاصل از داده ها با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام حاکی از آن است " بعد قانونی" مسوؤلیتپذیری اجتماعی با" اهداف مالی "و" ارباب رجوع" همبستگی مثبت معنادار دارد و "بعد اخلاقی" مسوؤلیتپذیری اجتماعی، به استثنای مولفه" رشد و یادگیری " اهداف راهبردی با سایر مؤلفهها همبستگی معنادار داشته است. به علاوه بررسی ها نشان داد که "بعد عمومی و ملی " مسوؤلیتپذیری اجتماعی تنها با" فرایندها" ارتباط معنادار داشته و" بعد اقتصادی "مسوؤلیتپذیری اجتماعی همبستگی معناداری با هیچ یک از اهداف راهبردی ندارد. این بدین معناست که تاکید و توجه بر ابعاد قانونی و اخلاقی مسوؤلیت اجتماعی و رعایت آن از سوی سازمان ها می تواند از کارکردی مثبت بر اهداف مالی، مشتریان و رشد و یادگیری برخوردار باشد.
کلید واژه ها: اهداف سازمانی، مسوؤلیت اجتماعی، سازمان بهزیستی کشور، مسوؤلیت پذیری اجتماعی
تحلیل تأثیر ابعاد مسوؤلیت اجتماعی بر پیشبرد اهداف سازمانی در ستاد سازمان بهزیستی کشور