دانلود درس پژوهی تعلیمات اجتماعی چهارم ابتدایی مهاجرت آریایی هاکامل و آماده با فرمت ورد وقابل ویرایش تعدادصفحات 25
در این درس پژوهی کلیه مستندات و مراحل اجرا به طور کامل رعایت گردیده است
هدف کلی:
آشنایی دانش آموزان با مهاجرت آریایی ها به ایران اهداف جزئی : 1- آشنایی دانش آموزان با اقوام آریایی 2- آشنایی دانش آموزان با نخستین حکومت آریایی ها 3- آشنایی دانش آموزان با پایتخت مادها 4- آشنایی دانش آموزان با علت شکست آشوریها از مادها . اهداف رفتاری : 1- حکومت آریایی ها را توضیح دهند ( دانستنی ) 2- سه گروه آریایی را نام ببرند ( دانستنی ) 3- نخستین حکومت آریایی را نام ببرند ( دانستنی ) 4- احساس خود را نسبت به هویت ملی ابراز کنند ( نگرشی ) فضا و مدل کلاس : مدل کلاس U شکل شروع کلاس : سلام و احوالپرسی از دانش آموزان – حضور و غیاب وسایل مورد نیاز : تصاویر بزرگ شده کتاب ، نقشه قدیم ایران ، کتاب درسی ایجاد انگیزه : تصاویر بزرگ شده کتاب و نقشه را روی تابلو نصب می کنیم و توجه دانش آموزان را به آن جلب می کنیم. ارزشیابی ورودی : 1- چه چیزهایی در این تصویر می بینید؟ 2- در نقشه ایران چه می بینید؟ ارائه درس : مرحله اول : معلم متنی را در ارتباط با موضوع درس تهیه و در اختیار فراگیران قرار می دهد تا آن را مطالعه کنند. فراگیران عزیز لطفاً متن زیر را با دقت مطالعه کنید. حدود چهار هزار سال پیش اقوامی که خود را آریایی می نامیدند از شمال دریای خزر به سرزمین ما آمدند آنها در دشتهای سرسبز و حاصل خیز و مراتع کوهستانی ساکن شدند که از آن پس به سرزمین ما ایران نام گرفت و سپس معلم درباره انواع آریایی ها و جنگجو بودن آشوری ها و ... ادامه می دهد و توضیحات را کامل می کند. مرحله ی دوم : در این مرحله معلم سوالاتی را در اختیار دانش آموزان قرار می دهد تا به صورت فردی پاسخ دهند. 1- نام قومی که به سرزمین ما ایران آمدند چه بود ؟ 1- آشوری ها 2- مادها 3- آریایی ها 2- آریایی ها چند گروه بودند؟ الف) 3 گروه ب) 2 گروه ج) یک گرو 3- شغل آریایی ها چه بود ؟ الف) دامداری ب) کشاورزی ج) الف و ب مرحله ی سوم : معلم از شاگردان می خواهد تا همان سوالات را به صورت گروهی پاسخ دهند سپس برگه ها را جمع کرده و نمره گروهی را لحاظ می کند سپس به تجزیه و تحلیل کار فردی و گروهی فراگیران می پردازد. ارزشیابی پایانی : 1- نام پادشاه ایرانی چه بود ؟ 2- نام پایتخت مادها را بگویید. 3- سرگروه آریاییها را نام ببرید. تکلیف منزل : به سوالات کتاب پاسخ داده و در مورد پادشاه ایرانی کوروش گزارش تهیه کرده و به کلاس بیاورند و ارائه دهند. تدریس اول : 1- گروه بندی دانش آموزان 2- سلام و احوال پرسی و حضور و غیاب 3- ایجاد انگیزه 4- توضیح راجع به مناسبت های اخیر 5- بررسی تکالیف دانش آموزان 6- ارزشیابی از قبل *گزارش دهی مستند آموزگاران طی یک نشست به نقد کار مشترک خود پرداختند. دراین جلسه معمولاً به معلمی که درس را آموزش داده شد، اجازه داده شد اول از همه صحبت کند و نظر خود را درباره ی چگونگی اجرای درس و مسایل عمده ی آن اظهار نظر نماید سپس آموزگاران دیگر گروه معمولاً از دیگاه انتقادی درباره ی قسمت هایی از تدریس که به نظر آن ها مشکل داشته است، صحبت نمودند. *بازاندیشی و تجدید نظر براساس تفکر گروه آموزگاران گروه درس پژوهی با توجه به مشاهدات و بازخورد های فراگیران در طرح درس تجدید نظر نمودند.. آنان تعدادی از موادآموزشی، فعالیت ها،سوال ها و مسایل مطرح شده یا همه ی این موارد را تغییر دادند..تاکید آن ها اغلب برتغییر مواردی بود که در جریان کلاس درس شواهددقیقی مبنی برضرورت تغییر آنها یافت.
آنچه در این مجموعه وجود دارد:
چکیده
مقدمه
بیان مسئله
تبین ضرورت و اهمیت موضوع
یک دوره درس پژوهی
برنامه ریزی درس پژوهشی
اهداف کلی
هدف درس پژوهی
حیطه عاطفی
نحوه تقسیم کار
ویژگی های طرح درس ( سناریو )
زمان بندی نحوه اجرا
چالش های فرا روی گروه و راهکارهای گروه برای مقابله با آن ها
ارزشیابی تدریس
طرح درس
تدریس اول
*بازاندیشی و تجدید نظر براساس تفکر گروه
جلسه دوم درس پژوهی
تعیین امکانات مورد نیاز
ارزشیابی تدریس
معایب تدریس :
چالش های فرا روی گروه و راهکارهای گروه برای مقابله با آن ها
روش تعیین اثربخشی نتایج اجرایی درس پژوهی
ارایه گزارش پایانی
دیدگاه اعضای شرکت کننده در درس پژوهی پیرامون نقاط قوت و ضعف
راهبرد های یاد دهی – یادگیری
ابزار و امکانات مورد نیاز گروه
چالش های فرا روی گروه :
روش تعیین اثر بخشی نتایج اجرای درس پژوهی:
امکانات مورد نیاز گروه
نتایج حاصله:
فهرست منابع و مآخذ :
دانلود درس پژوهی تعلیمات اجتماعی چهارم ابتدایی مهاجرت آریایی ها