nاز سیستم های خنک کاری به منظور بهینه سازی و افزایش راندمان استفاده می شود.
nبا افزایش دمای گازهای احتراق ورودی به توربین بازده چرخه توربین گاز افزایش می یابد .امروزه این دما در حدود1100 تا 1260 درجه سانتیگراد است.
nسازندگان توربین های گازی تلاش می کنند تا بتوانند این دما را به 1700درجه برسانند و در آینده تا دماهای بالاتر نیز مورد نظر است.
nبا توجه به اینکه افزایش دمای ورودی به توربین یک مزیت اجتناب ناپذیر است اما برای خنک کاری پره های توربین باید تمهیدات لازم اندیشیده شود.
nدر توربینهای قدیمی به دلیل پائین بودن دما نیازی به خنک سازی وجود نداشت
nاستفاده از دماهای بالا موجب بوجود آمدن تنشهای گرمایی در پره های متحرک و کاهش طول عمر پره می شود.
nبه طور کلی دمای سطح پره باید در کمتر از 900 درجه سانتیگراد باشد تا خوردگی پره از حد مجاز تجاوز نکند.
n خنک سازی پره با خالی کردن داخل آن و جاری کردن شاره خنک کننده از فضای خالی شده امکان پذیر می باشد(شکل 1)
nپره توخالی سبک تر از پره تو پر بوده و عدد بیو در آن خیلی کوچکتر است و از این رو توزیع دما در آن نسبتا یکنواخت می باشد.
nشاره های خنک کننده هوا و آب می باشند.
nازهوا تا دمای 1150 درجه سانتیگراد استفاده می شود.
nاز آب تا دمای 1315 درجه سانتیگراد استفاده می شود.
nاز سیستم ترکیبی مابین این دودما استفاده می شود.
nاز آب برای قسمتهای دما بالا (پره ثابت) ورودی از هوا برای مابقی پره ها استفاده می کنیم.
شامل 21 اسلاید powerpoint
دانلود پاورپوینت بررسی انواع روشهای خنک کاری پره های توربین گازی