فی ژوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی ژوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق کامل درمورد اعتماد به نفس

اختصاصی از فی ژوو دانلود تحقیق کامل درمورد اعتماد به نفس دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق کامل درمورد اعتماد به نفس


دانلود تحقیق کامل درمورد اعتماد به نفس

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه: 10

 

اعتماد به نفس دینی

یکى از اهداف تربیتى که همواره مورد توجه مربیان بوده ، پرورش روحیه خودباورى و اعتماد به نفس است. اتکاى به نفس عبارت است از این که انسان به خود تکیه کند, موفقیت و ناکامى را معلول افکار و اعمال خود بپندارد و به یارى دیگران چشم ندوزد. ریشه این کمال انسانى در وجود هر فردى نهفته است. کودک در سن سه سالگى به صراحت به خود آگاهی مى رسد و به تدریج به خود توجه پیدا مى کند ،از این رو استقلال طلبى و بى نیازى از دیگران از ژرفاى احساسات بشرى و تمایلات فطرى سرچشمه مى گیرد. دین اسلام ، نه تنها از این تمایل درونى جلوگیرى نکرده بلکه در جهت رشد و تعالى آن برنامه ریزى کرده است.

تفاوت اعتماد به نفس با خودپسندى

اعتماد به نفس که یک فضیلت اخلاقى است ، نباید با خودپسندى اشتباه شود ،در اعتماد به نفس ، تکیه بر   واقعیت ها و تصویر منطقى از خویشتن است ، در حالى که در خودپسندى، تصویرى افراطى و اغراق آ میز به چشم      مى خورد و هرگز تصویر ذهنى با واقعیت تطبیق ندارد. بر این اساس ، اسلام آن را معلول نارسایى عقل می داند و به شدت محکوم کرده است.

اعتماد به نفس و توکل :

چه بسا تصور شود که اعتماد به نفس با اعتماد به حق و توکل منافات دارد ، در حالى که در معناى اعتماد به نفس ، نفى اتکاى به خدا لحاظ نشده است; انسان مؤمن با این که از سرمایه اعتماد به نفس برخوردار است اما هرگز خود را بى نیاز از خالق نمى داند, توکل  ، نقطه مقابل تکیه کردن بر غیر است.  از پیامبر(ص) نقل شده که فرمود: از جبرئیل پرسید: توکل چیست؟ گفت: علم به این که مخلوق نفع و ضررى نمى رساند و بنده اى که مأیوس از کمک دیگران باشد ، براى غیر خدا کارى انجام نمى دهد ،  به غیر از خدا امید نمى بندد و از غیر خدا نمى ترسد و به غیر خدا طمع نمى ورزد . بنابراین تفسیر ، ضریب قدرت روحى و مقاومت او در برابر مشکلات بالا مى رود.

آثار و فواید اعتماد به نفس :

اعتماد به نفس آثار فردى و اجتماعى زیادى دارد که مهم ترین آن ها عبارت اند از:

1ـ موفقیت: یکى از عوامل مهم پیش رفت علمى و کامیابى در انسان ، اعتقاد به توانایى هاى فردى است. مطالعات روان شناسان بارها نشان داده است که نگرش مثبت علت اصلى توفیق اشخاص در کارها. اعتماد به نفس ، تردید و بى ثباتى را زایل مى کند. تحقیقات انجام شده در مدارس مختلف به ویژه مدارس استثنایى نشان مى دهد که هر قدر فرد احساس و نگرش مثبتى نسبت به خود داشته باشد ، موفقیت بیشترى در امور تحصیلى از خود نشان مى دهد .

2ـ پایدارى در راه هدف: در سایه اعتماد به نفس و خودباورى، قدرت مواجهه با مشکلات افزایش مى یابد.از نظر روایات افرادى که به اراده خویش متکى اند ، اگر به مصیبتى دچار شود ، صبر مى کند وشکست     نمى خورد .

3ـ سلامت روان: یکى دیگر از آثار اعتماد به نفس حفظ سلامت روان است. مازلو مى گوید: ما براى سلامت روانى خود نیاز به احساس اعتماد به نفس مثبت و قوى داریم.این امر وقتى روشن مى شود که بدانیم ضعف اعتماد به نفس ، عوارضى چون نگرانى ، بى ثباتى ، اضطراب ، بدبینى ، پر خاشگرى ، افسردگى ، خودکم بینى ، وسواس و غیره دارد.

اعتماد به نفس ، نقش مؤثرى در جلب اعتماد دیگران دارد ، چون تأثیرگذارى بر افراد بستگى زیادى به قدرت ایمان و خودباورى دارد.         اگر در جهان بایدت برترى                       نباید که خود پست و دون بشمرى

امام على(ع) مى فرماید: الرجل حیث ا ختار لنفسه ان صانها ارتفعت و ان ابتذلها اتّضعت; ارزش شخصیت هر فردى ، وابسته به روشى است که اتخاذ مى کند; اگر نفس خود را از پستى بر کنار داشت ، رفعت مقام پیدا مى کند و اگر آن را خوار شمرد ، به پستى مى گراید(13).

4 ـ رشد اجتماعى:روان شناسان براى رشد اجتماعى ، شاخص هایى را ذکر کرده اند که عبارت اند از: استقلال ، پذیرش مسئولیت و آینده نگرى .یکى از پایه هاى واقعى رشد اجتماعى ، اعتماد به نفس است. عدم سازگارى با محیط نتیجه بى اعتمادى و ضعف نفس است. اشخاصى را که مى بینید خجول ، پرخاش گر ، ساکت ، پرگو و یا بى تصمیم هستند به خود اطمینان و اعتماد ندارند.

این فقط قسمتی از متن مقاله است . جهت دریافت کل متن مقاله ، لطفا آن را خریداری نمایید


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق کامل درمورد اعتماد به نفس
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.